
Nevelési programunk
2002-ben új helyi nevelési programot vezettünk be felmenőrendszerben. Programunk Nagy Jenőné: Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel című program adaptációja. Óvodapedagógusaink a programhoz kapcsolódó továbbképzések, tanfolyamok állandó résztvevői.
Helyi nevelési programunk mottója:
"Tisztellek Téged, fontos vagy nekem, csak Rád figyelek, és segítek Neked, ha szükséged van a segítségemre."
A program alappillére kettős - az érzelmekre építés a gyermek esztétikai tevékenységét, alkotó készségének fejlesztését hangsúlyozza.
Nevelésfilozófiánk
Hisszük, hogy a szeretetteljes, biztonságérzetet adó, érzelem gazdag, gyermekközpontú óvoda segíti a gyermek harmonikus személyiségfejlődését. Különösen abban az esetben, ha a vele foglalkozó pedagógus nevelésében mindezen érték úgy jelenik meg, hogy gyermeki tartást, önállóságot, s ebből az önállóságból fakadó egészséges öntudatot, kibontakozási és megvalósítási lehetőséget ad a gyermeknek.
Nevelési programunk önálló, folyamatos és rugalmas napirendi struktúrát igényel. Fontosnak, tartjuk, hogy minden gyermek ismerje és tudja meg testi, lelki, szellemi értékeit, de azt is érzékelje, hogy melyek a hiányosságai. Ezt fogja fel természetesen, minden lelki feszültség nélkül.
Nevelési koncepciónk
- a művészetek eszközeivel hatni e gyermekekre,
- a játék-tanulás-munka mint a nevelés eszköze, egységes tevékenység rendszerben valósul meg,
- a játékosság hangsúlyos és integratív irányítási stílussal valósul meg,
- az óvónői magatartás együttműködésre, fejlesztésre, felismerésre ösztönöz,
- a gyermekek kapcsolataiban érvényesülnek a bátorító nevelés elvei,
- a jó nevelés alapja a feltétel nélküli szeretet, korlátokkal együtt,
- a gyermekek közérzetét, viselkedéskultúráját fejleszti a felnőttek példája,
- élmények és egyéni tapasztalatok nyújtása, felszínre hozása, ez alapján differenciált fejlesztés.
Programunk célja
- a program szellemiségét tükröző környezet megteremtése,
- a gyermekek és a művészetek közötti erős érzelmi kötődés kialakítása,
- sokoldalú képességfejlesztés segítségével a személyiség fejlődésének biztosítása, elősegítése,
- tehetségfejlesztés.
Feltételezzük, hogy minden gyermek vonzódik az élményekhez, alkotó tevékenységekben. Ha mindezt megkapja, kialakul óvodásainkban:
- az önállóvá válás vágya
- a kíváncsiság
- az önkifejezés igénye
- a felfedezés vágya
- az alkotás vágya
- a tudásvágy
- a megvalósítás vágya.
Tud nevetni, felfedezni, csodálkozni.
Játéktevékenység bemutatása
Óvodánk mind a hét csoportjában a szabad játékhoz minden feltétel adott. A gyermekeknek a nyugodt játékhoz a teret úgy alakítottuk ki, hogy a szabad mesefeldolgozáshoz, rajzos, énekes lehetőségekhez, építőjátékhoz és szerepjátékhoz elkülönülő vagy jelzett terek, kuckók, funkciósarkok állnak rendelkezésre. Így egymás zavarása nélkül egyedül vagy együttműködve, az óvodapedagógus segítségével mikrocsoportos fejlesztési formában tevékenykedhetnek. A gyerekek számára elhelyezett rajzos szimbólumok segítséget nyújtanak az önálló öltözködésben, tisztálkodásban, naposi munkában, tanult versek, mesék, énekek felidézésében.
Mese, vers, dramatikus tevékenység
A mese célja a gyönyörködtetés. Az élmények újbóli átélését segítjük azzal, hogy különböző módszerekkel tíz napig mesélünk egy mesét. A mesélésre zenei szignállal csalogatjuk a gyermekeket, állandó helyen (mesesarok) mesepárnán várják az előadást. A mesére váró várakozás meghitt hangulatát csak fokozza a „mese gyertyagyújtás”, amit a mesélés után fújunk el. A befejezés hangulati lezárását fokozza még egy odaillő zene, ének meghallgatása az óvó néni előadásában. Versek mondogatása tevékenység közben egyénileg történik. Ezt fontosnak tartjuk a szép, hangsúlyos, önálló versmondás érdekében.
Ének, énekes játékok, zenehallgatás
A gyermekeket megismertetjük olyan gyermekjátékokkal, népzenei és komolyzenei művekkel, amelyek mind nemzeti és európai értékeinket közvetítik. A néphagyományok gyermek-közelivé hozása fontos feladatunk. Zenehallgatásunk gazdagítását szolgálják azok a videó- és hangkazetták, amelyeken évszakokhoz, alkalmakhoz társítható komolyzenei, népzenei felvételek készültek óvodások számára.
Zenés mozgásos percek
Heti két alkalommal a zenés, mozgásos perceket, melyek a mozgás szépségének együttes átélését jelentik a gyermekek számára. A zene bensőséges hangulatára színes szalagokkal, kendőkkel, egyéb eszközökkel végzett mozgás fejleszti a gyermekek mozgáskultúráját!
Rajzolás, mintázás, kézimunka
Óvodánkban a rajzolás, kézimunka, mint a művészetek egyik eszköze, sokszínű nevelési terület. Magába foglalja a képalakítást, plasztikai munkát, építést, környezetalakítást és a műalkotásokat, amelyeket Ovi-galériában kiállított műalkotásokkal is szélesítünk.
Mozgás, mozgásos játékok
A tevékenység célja: a gyermekek természetes, harmonikus mozgásának, testi képességének, tájékozódásának fejlesztése. Az óvoda udvarán található eszközök alkalmasak a gyermekek nagy mozgásigényének fejlesztésére. Az irányított mozgásos játékok során futás és támasz gyakorlatokkal ismerkedik a gyermek. Megjelennek a talajtorna elemei, az egyensúlyozó játékok.
A környezet tevékeny megszerettetése
A tevékenység célja: a közvetlen és tágabb környezet felfedezése; mennyiségbe, alaki, nagyságbeli ismeretek szerzése. A gyermekek lehetőség szerint mikrocsoportos formában minden tapasztalatot a maga valóságába szereznek; séták, kisebb kirándulások alkalmával.